Best Practice: Moderovanie očkovacieho konfliktu na pracovisku.
Existuje nezanedbateľná pravdepodobnosť, že aj vo vašej firme prejde konflikt podporovateľov a odporcov očkovania z tlejúcej fázy do otvoreného súboja. Keďže mám za sebou prvé skúsenosti s ich moderovaním a zmierovaním, rozhodol som sa z nich spracovať stručné a (možno aj 🙂) zrozumiteľné zhrnutie najlepších praktík. Uvedomujem si pritom, že každý konflikt, účastníci, prostredie a čiastočne aj kontext sú špecifické. Nemám preto ambíciu vypracovať presný návod a scenár, no napriek tomu cítim, že môžem byť niekomu z vás užitočný aj touto formou.
- Odkladanie riešenia na neskôr nefunguje. Pre tento typ konfliktu to platí stopercentne, pretože je veľmi výdatne sýtený sociálnymi sieťami, médiami, tretími osobami a ďalšími rýchlo sa meniacim okolnosťami, ktoré nemáte ako ovplyvniť.
- Ako vždy, aj tu je najdôležitejšia príprava. V rámci nej odporúčam (kvôli čo najväčšiemu dopadu na zamestnancov a aj kvôli lepšej dynamike stretnutia) vybrať z oboch táborov reprezentatívnu zmes hlučných i menej hlučných zástupcov oboch táborov. Pri rozhodovaní o počte účastníkov je dobré brať do úvahy nielen kapacitné možnosti, či veľkosť firmy, ale aj schopnosti moderátora. Maximálny počet, pri ktorom sa dá ešte spoľahlivo kontrolovať diskusia je 8 (spolu, bez moderátora a zapisovateľa). V prípade väčšieho počtu odporúčam ko-moderovanie dvoch zohratých moderátorov. Podstatné však je, aby bol počet účastníkov z oboch táborov za každých okolností vyrovnaný.
- Veľmi účinné sú jednoduché pravidlá komunikácie. Z nich najdôležitejšie sú neprerušovaný rovnaký čas pre oba tábory (nezabudnite na stopky), pravidlo jedných úst (iba jeden rozpráva) a pravidlo pána domu (jeden moderátor riadi diskusiu a všetci to rešpektujú).
- Aby bol čas využitý efektívne, bude sa vám hodiť pevná štruktúra stretnutia. Na úvod patrí ako vždy krátke predstavenie sa, informovanie o dôvodoch a cieľoch stretnutia a pravidlách komunikácie. Špecifické v tomto konflikte je, že cieľ stanovuje moderátor (lebo nestranne reprezentuje zamestnávateľa) a nie je v ňom priestor na otázky typu "čo chcete dosiahnuť?". Debaty o cieľoch táborov tu naozaj nefungujú. Po úvode ideálne nasleduje priestor na neprerušovaný čas, hľadanie riešení a zhrnutie dohody.
- Je dobré mať k dispozícii tabuľu, alebo flipchart (v online napr. otvorený dokument). V jej hornej časti je výborné napísať jeden cieľ stretnutia (napr. fungujúca firma, bezpečné prostredie, plnenie cieľov a pod.). Ďalší priestor tabule, rozdelený na dve rovnaké časti, poslúži na zapisovanie nápadov, návrhov, alebo otázok z oboch táborov.
- Dobre funguje povzbudzovanie rečníkov, aby vyjadrili všetky (naozaj všetky) svoje názory, obavy či frustrácie týkajúce sa firmy, jej cieľov, doterajších opatrení, chorobnosti zamestnancov, motivácii k očkovaniu a iných súvislostí s prácou, zamestnancami a firmou. Odporúčam veľmi dôrazne zabrániť diskusii o politike, pôvode vírusu, kvalite vakcín, slobode, terore, fašizme a pod.. V tom veľmi dobre poslúži cieľ zapísaný na tabuli.
- Ako vždy funguje akceptovanie a popisovanie emócií. Nefunguje ich tlmenie a podporovanie.
- Kľúčovou je otázka pre oba tábory: "Čo spravíte pre splnenie cieľa?"
- Odpovede, teda nápady a návrhy je dobré na tabuľu zapisovať tak, ako budú prichádzať. Tu sa osvedčilo mať k dispo zapisovateľa, aby sa moderátor mohol sústrediť na udržanie ich plynulého toku. Diskusiu o nich odporúčam až vtedy, keď sa nápady a návrhy oboch táborov vyčerpajú. Návrhmi a nápadmi môže určite prispieť aj moderátor, avšak so zvýšenou opatrnosťou a rovnakou mierou na oboch stranách. Osvedčilo sa najprv rýchlo vytriediť rovnaké alebo podobné návrhy oboch táborov a až následne (opäť v neprerušovanom čase) diskutovať o tých rozdielnych. Tie, na ktorých konsenzus ani po diskusii nevznikne je najlepšie z tabule úplne zmazať a viac sa im nevenovať, pretože vyjednávanie o nich nefunguje.
- Efektívne je, ak závery a dohodu zhŕňa moderátor, ktorý diskusiu viedol. Výslednú dohodu napokon odporúčam zverejniť pre všetkých zamestnancov s oznámením, že konflikt je dohodou vyriešený a ďalšie diskusie na túto tému už nebudú na pracovisku akceptované.
Z aktuálnych skúseností s moderovaním (zmierovaním) očkovacieho konfliktu na pracovisku v prezenčnom i online prostredí odhadujem, že celá diskusia s 8 účastníkmi sa dá zvládnuť do 3 hodín. S prípravou a všetkým okolo vám to nezaberie viac ako dva pracovné dni. To za to stojí, nie? 😉
Ak vám tieto dobré praktiky pomôžu, budem rád (aj ak sa so mnou podelíte o vašu skúsenosť). Ak zistíte vo vašej firme niečo špecifické, alebo sa budete chcieť pred riešením poradiť, neváhajte ma kontaktovať. Veľmi rád vám pomôžem.